Financiële afwijkingen
In onderstaande tabel worden de afwijkingen tussen de begroting en Turap 2 toegelicht.
Begroting | Afwijking | Prognose | ||||||||
Stand Juli | Turap 2 | Turap 2 | ||||||||
2024 | ||||||||||
Bedragen x € 1.000 | ||||||||||
Middelen | ||||||||||
Lasten | 70.739 | 9.230 | 79.969 | |||||||
Baten | 4.720 | 0 | 4.720 | |||||||
Saldo lasten en baten | -66.019 | -9.230 | -75.249 | |||||||
Toevoegingen aan reserves | 3.020 | 5.030 | 8.050 | |||||||
Onttrekkingen aan reserves | 2.318 | 3.388 | 5.706 | |||||||
Saldo toevoegingen en onttrekkingen | -702 | -1.642 | -2.344 | |||||||
Prognose resultaat | -66.721 | -10.872 | -77.593 | |||||||
Onderwerp | Totale | V/N | Toelichting | T1 | I/S | AR/ | B | |||
afwijking | BR | |||||||||
(x €1.000) | ||||||||||
Lasten | 9.230 | N | ||||||||
Jeugdzorg | 10.400 | N | Volume-ontwikkeling kosten Jeugdzorg / prognose | J | S | BR | J | |||
WMO en sociale wijkteams | 3.230 | N | Tarievenonderzoek ambulant WMO | J | S | BR | J | |||
Jeugdzorg | 2.839 | N | Tarievenonderzoek ambulant Jeugdzorg | J | S | AR | J | |||
Jeugdzorg | 2.330 | N | Tarieven inkoop Verblijf Jeugdzorg | J | S | AR | J | |||
Jeugdzorg | 930 | N | Landelijk tarief jeugdbescherming vanaf 2024 | J | S | AR | J | |||
WMO en sociale wijkteams | 650 | N | Aanpak wachtlijsten en huishoudelijke ondersteuning | J | S | BR | J | |||
WMO en sociale wijkteams | 338 | N | CAO wijziging SWT | J | S | BR | J | |||
Jeugdzorg | 80 | N | Veilig thuis bijdrage 2024 | J | S | AR | J | |||
Jeugdzorg | 43 | N | Gemeentefonds Meicirculaire - DU Kinderen in een AZC | N | S | AR | J | |||
Jeugdzorg | -52 | V | Voordeel Veilig Thuis 2023 | N | I | AR | J | |||
Jeugdzorg | -162 | V | Voordeel MGR 2023 | N | I | AR | J | |||
WMO en sociale wijkteams | -400 | V | Doelgroepenvervoer | J | I | AR | J | |||
WMO en sociale wijkteams | -2.230 | V | Actualisatie Beschermd wonen | J | S | BR | J | |||
WMO en sociale wijkteams | -2.736 | V | Dekking tekort jeugdzorg uit voordelen binnen de Zorgbegroting | J | I | BR | J | |||
WMO en sociale wijkteams | -2.800 | V | Voordeel Beschermd wonen | N | I | BR | J | |||
WMO en sociale wijkteams | -3.230 | V | Dekking tarieven onderzoek ambulant WMO | J | I | AR | J | |||
Baten | 0 | |||||||||
Toevoegingen aan reserves | 5.030 | N | ||||||||
WMO en sociale wijkteams | 2.230 | N | Actualisatie Beschermd wonen | J | S | BR | J | |||
WMO en sociale wijkteams | 2.800 | N | Voordeel Beschermd wonen BR WMO en Jeugdzorg | N | I | BR | J | |||
Onttrekkingen aan reserves | 3.388 | V | ||||||||
Jeugdzorg | 2.400 | V | Dekkings volume-ontwikkeling uit BR WMO en Jeugdzorg | J | I | BR | J | |||
WMO en sociale wijkteams | 650 | V | Dekking aanpak wachtlijsten huishoudelijke ondersteuning uit BR WMO en Jeugdzorg | J | I | BR | J | |||
WMO en sociale wijkteams | 338 | V | Dekking CAO wijziging SWT uit BR WMO en Jeugdzorg | J | I | BR | J |
Volume-ontwikkeling jeugdzorg
Vanaf 2022 is sprake van een gestage toename van de kosten van jeugdzorg als gevolg van volume-ontwikkelingen binnen jeugdzorg en de groei in het zorggebruik. Deze volumestijging hangt niet alleen samen met een groei van het aantal jeugdigen dat gebruik maakt van jeugdzorg, maar ook met het gegeven dat de zorgtrajecten per jeugdige intensiever en daardoor duurder worden. Jeugdigen blijven langer en frequenter in zorg, waardoor de gemiddelde kosten per zorgtraject oplopen.
In de prognose van de kosten van jeugdzorg voor 2024 en 2025 die we baseren op de meest actuele zorgdata, houden we rekening met een afvlakking van de groei in de kosten en zetten daar een hoger risico in de risicoparagraaf tegenover.
Er is sprake van hogere volumelasten jeugdzorg van € 10,4 miljoen in 2024. Deze lastenstijging wordt deels gedekt door een onttrekking van € 2,4 miljoen uit de bestemmingsreserve Wmo & Jeugdzorg.
Tarievenonderzoek ambulant Wmo
De afgelopen periode is door een extern bureau een onderzoek uitgevoerd naar de tarieven ambulante voorzieningen Wmo en jeugdzorg die binnen de regio Centraal Gelderland worden gehanteerd. Er is een adviesrapport opgeleverd waarin nieuwe reële tarieven geadviseerd worden die hoger liggen dan de huidige (geïndexeerde) tarieven 2024. Op basis van landelijke wet- en regelgeving zijn gemeenten verplicht om reële, kostendekkende tarieven voor de zorgvoorzieningen te hanteren.
De financiële consequenties van de nieuwe aangepaste ambulante tarieven Wmo worden voor 2024 ingeschat op € 3,2 miljoen nadelig. Deze kosten kunnen worden gedekt uit verwachte voordelen binnen de Wmo als gevolg van lagere uitgaven dan verwacht voor onder andere ambulante begeleiding, groepsbegeleiding en activerend werk.
Tarievenonderzoek ambulant Jeugdzorg
In opdracht van de regionale inkooporganisatie is door een extern bureau een tarievenonderzoek uitgevoerd naar de tarieven ambulante voorzieningen Wmo en jeugdzorg die binnen de regio Centraal Gelderland worden gehanteerd. Er is een adviesrapport opgeleverd waarin nieuwe tarieven geadviseerd worden die recht doen aan de reële kosten van betrokken zorgaanbieders, waaronder gestegen loonkosten als gevolg van nieuwe CAO's en arbeidsmarktproblematiek. Deze tarieven liggen hoger dan de huidige (geïndexeerde) tarieven 2024. Op basis van landelijke wet- en regelgeving zijn gemeenten verplicht om reële, kostendekkende tarieven voor de zorgvoorzieningen te hanteren.
De financiële consequenties van de nieuwe aangepaste ambulante tarieven jeugdzorg worden voor 2024 ingeschat op € 2,84 miljoen nadelig.
Tarieven inkoop Verblijf Jeugdzorg
Per 1 juli 2024 worden de aanbieders van verblijfsvoorzieningen Jeugdzorg opnieuw door de regio Centraal Gelderland gecontracteerd (nieuwe inkoopronde). Dit is reden geweest om de huidige tarieven die de regio hanteert voor deze voorzieningen, door te laten lichten door een extern bureau. Dit heeft geleid tot een adviesrapport met hogere tarieven, die recht doen aan de reële kosten van betrokken zorgaanbieders, waaronder gestegen loonkosten als gevolg van nieuwe CAO's en arbeidsmarktproblematiek. Op basis van landelijke wet- en regelgeving zijn gemeenten verplicht om reële, kostendekkende tarieven voor de zorgvoorzieningen te hanteren. Ook de door het Rijk gewenste verkleining in groepsgroottes bij de verblijfsvoorzieningen, in het bijzonder in geval van terreinvoorzieningen, leiden hier tot een extra kostenstijging.
De financiële consequenties van de nieuwe aangepaste verblijfstarieven jeugdzorg worden voor 2024 ingeschat op € 2,30 miljoen nadelig.
Landelijk tarief jeugdbescherming vanaf 2024
Het Rijk heeft op basis van verricht onderzoek naar reële kostendekkende tarieven in de Jeugdbescherming besloten met ingang van 2024 voor alle gemeenten een landelijk, uniform tarief in te voeren voor de belangrijkste kinderbeschermings- en jeugdreclasseringsmaatregelen (ondertoezichtstelling, voogdij resp. individuele trajectbegeleiding).
Deze maatregelen jeugdbescherming en jeugdreclassering worden voor onze regio gezamenlijk met de zes andere jeugdzorgregio's uit de provincie Gelderland (G7) bovenregionaal bekostigd.
Het landelijk tarief ligt hoger dan de (geïndexeerde) tarieven die de G7 tot 2024 hanteerden, wat tot hogere kosten jeugdbescherming en jeugdreclassering voor alle betrokken regiogemeenten leidt.
Via het Gemeentefonds wordt het landelijk budget jeugdzorg hiervoor opgehoogd met € 30 miljoen structureel. Dit komt globaal overeen met de helft van de hogere kosten.
De financiële consequenties van het nieuwe landelijk tarief jeugdbescherming en jeugdreclassering worden voor 2024 ingeschat op € 930.000 nadelig.
Aanpak wachtlijsten en huishoudelijke ondersteuning
De wachtlijst voor huishoudelijke ondersteuning is sterk toegenomen, waarbij ruim 250 kwetsbare inwoners met de hoogste prioriteit te lang op huishoudelijke ondersteuning moeten wachten. Het plan is om de Algemene voorziening af te schaffen en volledig over te stappen op Maatwerkvoorzieningen (MV). De betrokken inwoners worden daarvoor opnieuw gesproken en beoordeeld of en met welke frequentie huishoudelijke ondersteuning nodig is. In 2024 leidt dit tot incidentele kosten à € 650.000 om alle betrokken inwoners te spreken.
CAO wijziging Sociale Wijkteams
De CAO Sociaal Werk die van toepassing is op de sociale wijkteams stijgt harder dan de reguliere indexering door de gemeente. Dit leidt tot een financieel tekort bij de sociale wijkteams. Zonder compensatie moet het sociaal wijkteam het aantal wijkcoaches afbouwen. Uit een recent onderzoek door Significant naar het benodigde aantal wijkcoaches om de opdracht van de gemeente Arnhem uit te kunnen voeren, blijkt dat het huidige aantal wijkcoaches net toereikend kan zijn om deze opdracht uit te voeren. Om het benodigde aantal wijkcoaches op peil en de huidige opdracht uitvoerbaar te houden is compensatie van de CAO-stijging nodig.
In de jaarschijf 2024 dekken de sociale wijkteams zelf de helft van het tekort. De andere helft wordt gedekt uit de bestemmingsreserve Wmo en jeugdzorg. De kosten voor compensatie bedragen € 337.500 in 2024.
Veilig thuis bijdrage 2024
Een Veilig Thuis organisatie is een meldpunt voor kindermishandeling en huiselijk geweld en een wettelijk voorgeschreven voorziening waarover gemeenten moeten beschikken en die zij in stand moeten houden.
Voor de gemeenten binnen de regio Centraal Gelderland betreft dat Veilig Thuis Gelderland Midden, dat tezamen met de gemeenten uit de regio West Veluwe Vallei wordt bekostigd middels een afgesproken verdeelsleutel. Het betreft hier in totaal 16 gemeenten die een financiële bijdrage leveren.
Er is sprake van kostenstijgingen vanwege een verhoogde vraag naar bestaande kerntaken en -diensten (onderzoeken van meldingen en verstrekken van adviezen) door de groei in het aantal meldingen. Voor 2024 wordt daarom een extra bijdrage van de betrokken gemeenten gevraagd.
Het financieel effect hiervan voor de Arnhemse financiële bijdrage bedraagt voor 2024 € 80.000 nadelig.
Gemeentefonds Meicirculaire - DU Kinderen in een AZC
Kinderen in een Asielzoekerscentrum/AZC (€ 43.000 vanaf 2024): gemeenten zijn vanaf 2019 volledig verantwoordelijk geworden voor de organisatie en financiering van jeugdhulp, inclusief de jeugd-ggz, aan kinderen in een AZC. De (extra) baten zijn via een decentralisatie-uitkering (DU) verwerkt in het voordeel op het gemeentefonds op S00, de lasten worden in dit programma gerealiseerd.
Resultaat Veilig Thuis 2023
De stichting Veilig Thuis Gelderland Midden (VT-GM: meldpunt voor huiselijk geweld en kindermishandeling) heeft over het jaar 2023 een voordelig financieel resultaat behaald. Dit voordelig resultaat wordt teruggestort naar de zestien gemeenten uit de regio's Centraal Gelderland en West-Veluwe Vallei, die VT-GM jaarlijks bekostigen. Het aandeel van Arnhem in het voordelig resultaat 2023 bedraagt € 52.000.
Resultaat MGR 2023
Het resultaat 2023 wordt grotendeels veroorzaakt door kritisch te zijn op de incidentele personeelskosten (niet inzetten van regionaal projecleider (Zorg)), het later invullen van vacatureruimte en lager uitvallen van begrote loonindexaties binnen de verschillende modules.
Doelgroepenvervoer
Doelgroepenvervoer voor de gemeente Arnhem wordt uitgevoerd door de Vervoersorganisatie regio Arnhem Nijmegen. De aanbesteding per juli 2024 heeft hogere tarieven tot gevolg en een negatief aanbestedingsresultaat. In de gewijzigde begroting 2024 DRAN zijn er echter dempende effecten zoals de vrijval van de zero emissiekosten en een lagere NEA-indexatie dan eerder mee gerekend zodat er voor 2024 een positief resultaat ontstaat van € 400.000.
Actualisatie beschermd Wonen
Er is geconstateerd dat er voor 2024 een verhoging van budget heeft plaatsgevonden voor volumegroei, terwijl hier geen sprake van is bij Beschermd Wonen. Voorstel is om dit bedrag van € 2.229.288 toe te voegen aan de bestemmingsreserve Wmo & Jeugdzorg.
Voordeel beschermd wonen
Op het beleidsterrein beschermd wonen zijn de cliënten aantallen in de eerste vijf maanden van 2024 fors gedaald. Er zal nader onderzoek naar de oorzaken van deze daling plaatsvinden. Daarnaast kost het opstellen van het regionale plan beschermd wonen naar beschermd thuis meer tijd, waardoor de uitvoering vertraagd is. Dit geeft een incidenteel voordeel van € 2,8 miljoen. Voorstel is het verwachtte voordeel op Beschermd Wonen toe te voegen aan de BR Wmo en Jeugdzorg en daarmee beschikbaar te houden voor de verwachtte nadelen van de invoering objectief verdeelmodel in de toekomst.
Dekking tekort jeugdzorg uit voordelen binnen de Zorgbegroting
Incidentele dekking voor nadelen op Jeugdzorg als gevolg van volume-ontwikkeling wordt gevonden uit voordelen binnen overige onderdelen in het programma Zorg.