Financiële afwijkingen
In onderstaande tabel worden de afwijkingen tussen de begroting en Turap 2 toegelicht.
Begroting | Afwijking | Prognose | ||||||||
Stand Juli | Turap 2 | Turap 2 | ||||||||
2024 | ||||||||||
Bedragen x € 1.000 | ||||||||||
Middelen | ||||||||||
Lasten | 52.284 | 367 | 52.651 | |||||||
Baten | 20.388 | 0 | 20.388 | |||||||
Saldo lasten en baten | -31.896 | -367 | -32.263 | |||||||
Toevoegingen aan reserves | 574 | 1.250 | 1.824 | |||||||
Onttrekkingen aan reserves | 1.694 | 487 | 2.181 | |||||||
Saldo toevoegingen en onttrekkingen | 1.120 | -763 | 357 | |||||||
Prognose resultaat | -30.776 | -1.130 | -31.906 | |||||||
Onderwerp | Totale | V/N | Toelichting | T1 | I/S | AR/ | B | |||
afwijking | BR | |||||||||
(x €1.000) | ||||||||||
Lasten | 367 | N | ||||||||
Welzijn | 1.211 | N | Gemeentefonds Meicirculaire - DU Voorkomen van Dakloosheid | N | S | AR | J | |||
Asiel, Vluchtelingen en inburgering | 363 | N | Resultaat uitvoeringskosten Bureau Nieuwkomers | N | I | BR | J | |||
Inclusie en integratie | 23 | N | Gemeentefonds Meicirculaire - Antidiscriminatievoorziening | N | S | AR | J | |||
Inclusie en integratie | 20 | N | Gemeentefonds Meicirculaire - DU LHBTI Regenboogsteden | N | S | AR | J | |||
Welzijn | -250 | V | Maatschappelijke opvang | N | I | BR | J | |||
Asiel, Vluchtelingen en inburgering | -1.000 | V | Ontvangen baten toekomstbestendige opvang | N | I | BR | J | |||
Baten | 0 | |||||||||
Toevoegingen aan reserves | 1.250 | N | ||||||||
Asiel, Vluchtelingen en inburgering | 1.000 | N | Ontvangen baten toekomstbestendige opvang BR Inburgering, integratie en asiel | N | I | BR | J | |||
Welzijn | 250 | N | Maatschappelijke opvang BR WMO en Jeugdzorg | N | I | BR | J | |||
Onttrekkingen aan reserves | 487 | V | ||||||||
Asiel, Vluchtelingen en inburgering | 487 | V | Resultaat Uitvoeringskosten Bureau Nieuwkomers 2023 BR Inburgering, Integratie en Asiel | N | I | BR | J |
Gemeentefonds Meicirculaire - DU Voorkomen van dakloosheid
Het kabinet zet in op het voorkomen van dakloosheid, om- en afbouw van de maatschappelijke opvang en het realiseren van woonplekken met passende ondersteuning voor (dreigend) dakloze jongeren en volwassenen. In 2024 wordt € 1,2 miljoen aan het gemeentefonds toegevoegd en verstrekt aan centrumgemeenten maatschappelijke opvang. We hebben hier al rekening mee gehouden in onze uitgaven, hiermee ontstaat dus geen ruimte. De baten zijn verwerkt in het voordeel op het gemeentefonds op S00, de lasten worden in dit programma gerealiseerd.
Resultaat uitvoeringskosten Bureau Nieuwkomers
De uitvoeringskosten van Bureau Nieuwkomers zijn lastig te voorspellen. Naast de taakstellingen van het COA zijn er na-reizigers en gezinsmigranten. Daarbij bepaalt het feit dat er een plek is om te wonen of daadwerkelijk met een traject kan worden gestart.
In de structurele capaciteitsbehoefte is nu uitgegaan van de huidige omvang van 800 dossiers voor de begeleidingskosten. Voor het begeleiden van dit aantal dossiers is structureel extra formatie nodig.
De totale som uitvoeringskosten over 2024 voor Bureau Nieuwkomers is begroot op € 1,6 miljoen. Structureel is € 1,1 miljoen beschikbaar vanuit programma Asiel voor de uitvoeringskosten van Bureau Nieuwkomers.
Dit bedrag is opgebouwd uit een deel kosten voor afdelingshoofd vanaf programma bedrijfsvoering (programma 0) en uitvoeringkosten voor regisseurs nieuwkomers en kosten bedrijfsbureau (programma 8). Jaarlijks worden de begrote lasten overgezet van programma 0 en programma 8 naar programma 6 omdat daar de uitvoeringskosten ook worden geboekt.
De overige dekking bestaat uit de onttrekking uit de bestemmingsreserve Inburgering, integratie en Asiel. De bestemmingsreserve is vorig jaar aangevuld met het resultaat 2023 van Bureau Nieuwkomers en een taakmutatie uit het gemeentefonds ter dekking van de uitvoeringskosten.
In de bestemmingsreserve voor Asiel en Inburgering is voldoende dekking om tot 2029 het tekort op te vangen.
Daarnaast stellen we voor om de bestemmingsreserve om te zetten naar een egalisatiereserve, zodat de fluctuaties met een verzamelbesluit geregeld kunnen worden
Gemeentefonds Meicirculaire - Antidisciminatievoorziening
DU Gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen (€ 23.000 in 2024): Gemeenten en hun antidiscriminatievoorzieningen (ADV’s) werken samen als het gaat om preventie van discriminatie op lokaal niveau. Voor de kerntaken van de ADV’s krijgen gemeenten sinds 2009 structureel middelen via het gemeentefonds. Vanaf dit jaar krijgen gemeenten middelen om samen met hun ADV’s méér aan preventie te kunnen doen. De decentralisatie-uitkering maakt het mogelijk om op lokaal niveau maatwerk te kunnen toepassen. De ADV’s kunnen gemeenten aan de hand van hun meldingscijfers adviseren over onderwerpen die hen zijn opgevallen binnen die gemeenten. Met deze middelen is reeds rekening gehouden in de kostenbegroting. De baten zijn verwerkt in het voordeel op het gemeentefonds op S00, de lasten worden in dit programma gerealiseerd.
Gemeentefonds Meicirculaire - DU LHBTI Regenboogsteden
DU LHBTI-beleid Regenboogsteden (€ 20.000 in 2024): Regenboogsteden zetten zich in voor de gezamenlijke doelstelling de veiligheid, weerbaarheid en sociale acceptatie van LHBTI (Lesbische vrouwen, Homoseksuele mannen, Biseksuelen, Transgenderpersonen en Intersekse personen) verder te bevorderen. In totaal ontvangen 55 gemeenten een bijdragen voor de samenhangende aanpak van de Regenboogsteden voor lokaal LHBTI-beleid voor de periode 2023 tot en met 2026. Met deze middelen is reeds rekening gehouden in de kostenbegroting. De baten zijn verwerkt in het voordeel op het gemeentefonds op S00, de lasten worden in dit programma gerealiseerd.
Ontvangen baten toekomstbestendige opvang
In de raadsbrief van 23 april 2024 over de gemaakte afspraken met het COA over de uitgangspunten toekomstbestendige opvang vluchtelingen. Deze zijn vastgelegd in een
samenwerkingsovereenkomst. Naast afspraken over de kwaliteit van opvang zorgen we ervoor dat een vluchteling vanaf dag één mee kan doen. Op iedere locatie faciliteren we verbinding en ontmoeting tussen de opvang en bewoners van de wijk. Wij houden hier de regie op. Voor deze afspraken krijgt de gemeente Arnhem in 2024 een vergoeding van € 1 miljoen bovenop (hogere) reguliere uitkeringen. Voor dit jaar is de verwachting dat deze extra baten naast de reguliere budgetten niet besteed zal worden. Gezien de onzekerheid van de budgetten op dit beleidsterrein wordt voorgesteld dit bedrag toe te voegen aan de BR Inburgering, integratie en asiel.
Transformatie sociaal domein
In de memo n.a.v. toezegging 1549 ‘Tijdpad transformatie sociaal domein’ d.d. 31 mei 2024 zijn de opgaven van de transformatie van het sociaal domein en de bijhorende fasen weergegeven. Om de transformatie en de versnelling te bewerkstelligen wordt bij de begroting 2025 voorgesteld het bestedingsdoel van de bestemmingsreserve Wmo en jeugdzorg te wijzigen. Niet alleen de voor- en nadelen van de zorg, maar ook de transformatie van het sociaal domein (zorg en welzijn) moet (deels) gedekt kunnen worden uit deze reserve. Vooruitlopend op de aanpassing wordt hierbij voorgesteld onderstaande voordelen toe te voegen aan de bestemmingsreserve Wmo en Jeugdzorg en daarmee beschikbaar te houden voor de transformatie sociaal domein.
Sociale basis
Bij de sociale basis is de verwachting dat een voordeel zal ontstaan. Het is nog onduidelijk hoe groot dit voordeel zal zijn. Voorstel is om eventuele voordelen toe te voegen aan de bestemmingsreserve Wmo & Jeugdzorg en in latere jaren te besteden aan de transformatie sociaal domein.
Maatschappelijke opvang
Binnen het beleidsterrein maatschappelijke opvang is een deel van het budget niet uitgegeven. Er zijn verschillende ontwikkelingen waardoor de opvangcapaciteit onder druk staat. Er is sprake van een (tijdelijke) uitbreiding van de opvang, maar deze is later gerealiseerd dan verwacht. Hierdoor is er budget niet uitgegeven. Wij zien echter nog steeds uitdagingen binnen de maatschappelijke opvang, waaronder de wens van de Raad om voor de zogenaamde 'tussenuren' (de uren dat inloopvoorziening Het Kruispunt gesloten is) in pilotvorm een ruimte achter de voordeur te creëren. Daarnaast is er behoefte aan een verruiming openstelling van het DAK en wordt er gestart met in beeld brengen welke aanpassingen aan het pand gedaan moet worden. Voorstel is om € 250.000 aan de BR WMO en Jeugdzorg toe te voegen en beschikbaar te houden voor maatschappelijke opvang.