Bijlagen

Voortgang doelen en financiële afwijkingen per programma

Financiële afwijkingen

In onderstaande tabel worden de afwijkingen tussen de begroting en Turap 2 toegelicht.

Begroting

Afwijking

Prognose

Stand Juli

Turap 2

Turap 2

2024

Bedragen x € 1.000

Middelen

Lasten

106.334

-3.221

103.113

Baten

621.051

11.355

632.406

Saldo lasten en baten

514.717

14.576

529.293

Toevoegingen aan reserves

317

0

317

Onttrekkingen aan reserves

13.106

213

13.319

Saldo toevoegingen en onttrekkingen

12.789

213

13.002

Prognose resultaat

527.506

14.789

542.295

Onderwerp

Totale

V/N

Toelichting

T1

I/S

AR/

B

afwijking

BR

(x €1.000)

Lasten

-3.221

V

Publieke dienstverlening

256

N

BRP-straat Zevenaar

J

S

AR

J

Bedrijfsvoering en PenO

224

N

Kosten personele formatie

N

I

AR

J

Bedrijfsvoering en PenO

124

N

Resultaat uitvoeringskosten bureau nieuwkomers

N

I

BR

J

Raad

93

N

Resultaat rekenkamer 2023

J

I

BR

J

Publieke dienstverlening

13

N

Gemeentefonds Meicirculaire - DU BRP

N

S

AR

J

Wijken en wijkgericht werken

35

N

Burgerberaad

N

I

BR

J

Financiën

-56

V

Monitor leefbare wijken

J

I

AR

J

Wijken en wijkgericht werken

-75

V

Doorontwikkeling wijksturing

J

I

AR

J

Bedrijfsvoering en PenO

-82

V

Ondersteuning college verminderen

JB

S

AR

J

Bedrijfsvoering en PenO

-100

V

Vrijval budget Sustainable Development Goals

JB

I

AR

J

Bedrijfsvoering en PenO

-153

V

Bijstelling energiekosten eigen gebruik

N

I

AR

J

Bedrijfsvoering en PenO

-200

V

Jongerenbudget laten vallen

JB

S

AR

J

Bedrijfsvoering en PenO

-400

V

Vrijval budget verbeteren systemen en processen

JB

I

AR

J

Digitalisering en automatisering

-650

V

Resultaat De Connectie 2023

N

I

AR

J

Financiën

-1.000

V

Reëel ramen loonsom

JB

S

AR

J

Financiën

-1.250

V

Actualisatie MIP

N

S

AR

J

Baten

11.355

V

Financiën

11.497

N

Gemeentefonds Meicirculaire

N

S

AR

J

Financiën

-142

N

Areaalontwikkeling opbrengsten OZB

J

S

AR

J

Toevoegingen aan reserves

0

Onttrekkingen aan reserves

213

V

Raad

93

V

Onttrekking bestemmingsreserve rekenkamer resultaat 2023

J

I

BR

J

Wijken en wijkgericht werken

60

V

Vrijval BR Burgerparticipatie: geen middelen voor dashboard betrokkenheidsprofielen

JB

I

BR

J

Wijken en wijkgericht werken

35

V

Burgerberaad

N

I

BR

J

Wijken en wijkgericht werken

25

V

Vrijval BR Burgerparticipatie: geen middelen voor participatiegids

JB

I

BR

J

BRP-straat Zevenaar & Gemeentefonds Meicirculaire DU BRP
De gemeente ontvangt voor de bemensing van de BRP straat in Zevenaar een uitkering van het Rijk van € 495.000 per jaar. In de begroting wordt er vanuit gegaan dat de kosten die de gemeente hiervoor maakt voor een deel uit de reguliere budgetten voor Publieke Dienstverlening kunnen worden gedekt, en werd een deel van de uitkering van het Rijk aan de algemene middelen toegevoegd. Het blijkt echter dat door toegenomen werkzaamheden de volledige uitkering van het Rijk noodzakelijk is om alle taken uit te kunnen voeren. Hierdoor ontstaat nu een nadeel van € 256.000.
Vanwege wijziging van de taakverdeling tussen de operationele BRP-straten is de verdeling van de decentralisatie-uitkering aangepast. Voor de gemeente Arnhem betekent dit een aanvulling van de totale uitkering met € 13.000, welke als extra baten zijn verwerkt op het gemeentefonds op S00. De lasten worden in dit programma gerealiseerd.

Kosten personele formatie
Voor het hier vermelde knelpunt in de loonkosten wordt voorgesteld deze te dekken met een voordeel op de loonkosten in het programma Klimaat en Energie. Voor werkzaamheden voor Duurzaamheid zijn er niet bestede middelen van 2023 doorgeschoven naar 2024. Hierna bleek, eind 2023, de subsidie Tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid (CDOKE) nog niet volledig te zijn gebruikt i.v.m. krapte op de arbeidsmarkt. Omdat deze subsidie eerst volledig moet worden benut lijkt het niet haalbaar het uit 2023 overgehevelde bedrag in 2024 in te zetten voor Duurzaamheid.

Resultaat uitvoeringskosten bureau nieuwkomers
Zie voor toelichting programma S08.

Resultaat Rekenkamer 2023
De Rekenkamer heeft over 2023 een nadelig resultaat gerealiseerd van € 93.000. Dat is enerzijds een gevolg van de langdurige ziekte van de medewerkers van de Rekenkamer, anderzijds heeft de Rekenkamer mede daardoor extra moeten inhuren om het complexe onderzoek inzake generatiearmoede op tijd te voltooien. Ook heeft de Rekenkamer door die ziekte extra secretariaatscapaciteit moeten inhuren ter ondersteuning van de onderzoeken. De Rekenkamer beschikt over een bestemmingsreserve om te borgen dat onderzoeken kunnen worden uitgevoerd. Aangezien de jaarrekening 2023 van de gemeente al is afgerond, wordt voorgesteld om het nadelig resultaat ad € 93.000 in 2024 te onttrekken aan de bestemmingsreserve Rekenkamer. Na verrekening van het resultaat bedraagt de stand van de bestemmingsreserve € 120.000.

Burgerberaad
Ten aanzien van het eerste burgerberaad verwachten we een nadeel van € 35.000. De totale lasten van dit eerste burgerberaad komen hiermee uit op € 300.000. Ondanks dat de lasten voor projectmanagement en vergoedingen aan deelnemers lager zijn uitgevallen dan begroot, hebben met name extra lasten voor locatie & catering, tolken en evaluatie door de HAN, voor deze overschrijding gezorgd. Het nadeel op de lasten van het eerste burgerberaad zorgt tegelijkertijd voor een extra onttrekking van € 35.000 op de bestemmingsreserve Burgerberaden.

Monitor leefbare wijken
In 2023 zijn de lasten voor de tweejaarlijkse monitor leefbare wijken van het destijds in 2024 opgenomen budget van € 125.000 verdeeld naar € 56.000 in 2023 en € 69.000 in 2024. De aanpassing op de begroting 2024 was nog niet geëffectueerd. Dit doen we nu alsnog, waardoor een voordeel op de Algemene middelen ontstaat van € 56.000.

Doorontwikkeling wijksturing
In de begroting 2024 stond € 150.000 opgenomen voor doorontwikkeling/implementatie Koersnota 2.0. Dit budget wordt voor de helft verdeeld naar 2024 en 2025. Hierdoor ontstaat op de begroting 2024 een voordeel van € 75.000.

Ondersteuning college verminderen
Voorgesteld wordt om de ondersteuning van het college te verlagen voor de onderdelen woordvoering, wethoudersadvies en het secretariaat. Het gevolg van deze maatregel is dat er rekening moet worden gehouden met de beschikbare capaciteit en dat niet aan alle aspecten kan worden voldaan zoals men dat nu gewend is. Er moeten keuzes worden gemaakt met betrekking tot zichtbaarheid als het gaat om woordvoering, agendabeheer en ook de adviseurs kunnen zich minder toeleggen op hun taken.

Vrijval budget Sustainable Development Goals
In verband met herschikking van de prioriteiten komt dit budget te vervallen. Binnen de bestaande formatie blijft dit thema onder de aandacht en proberen we in de lopende projecten en met de brede welvaart de koppeling te maken.

Bijstelling energiekosten eigen gebruik
De energietarieven voor 2024 zijn voor 100% gefixeerd en zijn lager dan aanvankelijk gedacht. Op basis hiervan is de verwachting dat de energiekosten voor eigen gebruik (openbare ruimte en vastgoed) lager zijn dan verwacht waardoor we een voordeel van in totaal € 300.000 verwachten voor de algemene middelen. Dit voordeel is verspreid over diverse begrotingsprogramma’s, namelijk in Wijken algemeen € 39.000, S00 Bestuur, dienstverlening en financien € 153.000, in S02 Bereikbaarheid € 84.000, in S03 Economie € 2.000, in S05 Cultuur € 2.000 en in S12 Wonen en leefomgeving  € 21.000.

Jongerenbudget laten vallen
Het jongerenbudget heeft als doel om de instroom van jonge potentials in onze organisatie te vergroten. Dit budget is bijvoorbeeld veelvuldig ingezet voor instroom van trainees waarvoor op de afdelingen nog geen reguliere formatie beschikbaar was. Nu de gemeentepool van start is gegaan, ontstaat er een dubbeling. Ook de gemeentepool heeft immers als doel om instroom van (o.a.) jonge potentials in onze organisatie te vergroten. Hiermee kan dus gekeken worden naar het, in de komende jaren, afschalen van het jongerenbudget. Dit kan niet volledig en per direct aangezien er nog dekking nodig is voor zittende formatie en dit budget tevens gebruikt wordt voor financiering van werkervaringsplekken.

Vrijval budget verbeteren systemen en processen
In de begroting voor 2024 is een incidenteel bedrag opgenomen van € 400.000 met de bedoeling het in te zetten voor de verbetering van systemen en processen. Hierop zijn nog geen toezeggingen, aanspraken of anderszins van toepassing waardoor het in principe anders ingezet kan worden / kan worden bespaard. Genoemde besparing doet wel afbreuk aan de doelstellingen van het organisatieprogramma Lekker Werken aan de Ambities van Arnhem (LWAA). Eén van de grootste ergernissen van medewerkers is juist klantonvriendelijkheid, inefficiency, e.d. van en in processen en systemen.

Resultaat De Connectie 2023
De Connectie heeft over 2023 een positief resultaat gerealiseerd. Deels kan dit worden verklaard door de vrijval van een aantal niet aangewende stelposten en deels doordat een aantal projecten vertraagd is wat heeft gezorgd voor een lager kostenniveau dan waarmee in de begroting rekening is gehouden.

Reëel ramen loonsom
Het voorstel is om de ambtelijke organisatie niet meer te begroten op basis van het maximum van de salarisschaal, maar op basis van het maximum van de salarisschaal minus één periodiek. Hiermee kan in 2024 € 1,0 miljoen ruimte worden gevonden. Deze wijziging in de systematiek is te onderbouwen doordat de actuele samenstelling van ons personeelsbestand (qua leeftijd en ervaringsjaren) de laatste twee jaren minder kostbaar is gebleken dan begroot.

Actualisatie MIP
Het Meerjareninvesteringsplan (MIP) is geactualiseerd. Hierbij is gekeken naar de planning van de verschillende investeringen. Doordat diverse investeringsprojecten worden getemporiseerd, leidt de actualisatie van het MIP tot een vrijval voor de algemene middelen van € 1,3 miljoen in 2024.

Gemeentefonds Meicirculaire
In de meicirculaire zijn de afspraken uit de Voorjaarsnota verwerkt: de nieuwe financieringssystematiek is vervroegd naar 2024. Dit betekent dat de koppeling van het accres aan de ontwikkeling van het bruto binnenlands product (bbp) per 2024 al is ingevoerd. Voor het nadeel dat hierdoor ontstaat is in 2024 volledige compensatie verstrekt.
Verder is in de meicirculaire 2024 het accres voor loon- en prijsontwikkelingen eerst geactualiseerd voor de macro-economische cijfers van het Centraal Economisch Plan (CEP) 2024. Vervolgens is de indexatie voor loon- en prijsontwikkeling vanaf 2024 gebaseerd op de prijs bruto binnenlandse product (pbbp).
Het BTW-Compensatiefonds (BCF) heeft een plafond. Gemeenten zijn in 2023 € 573 miljoen onder dit plafond gebleven met declaraties. In de septembercirculaire 2023 werd al een voorschot van € 359 miljoen uitbetaald. De definitieve afrekening BCF bedraagt hierdoor € 214 miljoen extra en dit bedrag wordt in 2024 incidenteel toegevoegd. Dit betekent een voordeel van ruim € 2 miljoen in 2024. Daarnaast ontstaan vanaf 2024 structurele voordelen van circa € 7 tot € 8 miljoen als gevolg van actualisatie van aantallen op de maatstaven en indexatie van de integratie-uitkeringen beschermd wonen en participatie.

Areaalontwikkeling opbrengsten OZB
De opbrengsten OZB worden geraamd op basis van het aantal woningen inclusief de groei die hierin in de komende jaren verwacht wordt. Voor deze zogenaamde areaalontwikkeling is meerjarig een extra opbrengst OZB in de begroting opgenomen. Jaarlijks wordt beoordeeld of de geraamde extra opbrengsten naar boven of beneden bijgesteld moeten worden op basis van actuele gegevens over de ontwikkeling van de woningbouwvoorraad. De areaalontwikkeling 2024 blijft achter bij waar in de Begroting 2024 van uit is gegaan. De geraamde opbrengsten OZB worden daarom vanaf 2024 structureel met € 141.500 naar beneden bijgesteld.

Vrijval BR Burgerparticipatie: geen middelen voor dashboard betrokkenheidsprofielen
In het actieprogramma “Samen maken we Arnhem” was rekening gehouden om € 60.000 aan te wenden voor betrokkenheidsprofielen. Op basis van big data onderscheidt het model acht groepen inwoners die van elkaar verschillen in vertrouwen in de overheid en algemene betrokkenheid. Over de inzet van deze middelen waren nog geen afspraken gemaakt en in het kader van de bezuinigingen gaan deze middelen vrijvallen ten gunste van de Algemene reserve vanuit de Bestemmingsreserve Burgerparticipatie.

Vrijval BR Burgerparticipatie: geen middelen voor Participatiegids
In het actieprogramma “Samen maken we Arnhem” was rekening gehouden om € 25.000 aan te wenden voor de participatiegids. De participatiegids geeft per wijk een beeld van de inwoner en welke participatieprojecten in deze wijken plaats hebben gevonden. Over de inzet van deze middelen waren nog geen afspraken gemaakt en in het kader van de bezuinigingen gaan deze middelen vrijvallen ten gunste van de Algemene reserve vanuit de Bestemmingsreserve Burgerparticipatie.

Deze pagina is gebouwd op 09/24/2024 08:39:23 met de export van 09/24/2024 08:29:21