Bijlagen

Voortgang doelen en financiële afwijkingen per programma

Financiële afwijkingen

In onderstaande tabel worden de afwijkingen tussen de begroting en Turap 2 toegelicht.

Begroting

Afwijking

Prognose

Stand Juli

Turap 2

Turap 2

2024

Bedragen x € 1.000

Middelen

Lasten

33.092

-323

32.769

Baten

6.191

0

6.191

Saldo lasten en baten

-26.901

323

-26.578

Toevoegingen aan reserves

525

0

525

Onttrekkingen aan reserves

1.225

0

1.225

Saldo toevoegingen en onttrekkingen

700

0

700

Prognose resultaat

-26.201

323

-25.878

Onderwerp

Totale

V/N

Toelichting

T1

I/S

AR/

B

afwijking

BR

(x €1.000)

Lasten

-323

V

Sport

719

N

SPUK Sport financieel nadeel overhead

N

I

AR

J

Publieke gezondheid en GGD

-150

V

Incidenteel voordeel Brede Spuk

JB

I

AR

J

Publieke gezondheid en GGD

-192

V

VGGM Resultaatbestemming

J

I

AR

J

Sport

-200

V

Seniorenbeweging via Brede Spuk

JB

I

AR

J

Sport

-500

V

Voordeel Sportbedrijf

JB

I

AR

J

Baten

0

Toevoegingen aan reserves

0

Onttrekkingen aan reserves

0

SPUK Sport financieel nadeel overhead
Gemeenten (en sportbedrijven) kunnen de btw die hen in rekening wordt gebracht voor investeringen, beheer en dienstverlening in sport, vanaf 2019 niet meer in aftrek brengen. Om de ontwikkeling en instandhouding van sportaccommodaties te stimuleren, kunnen gemeenten jaarlijks de specifieke uitkering stimulering sport (SPUK Sport) aanvragen om dit btw nadeel te compenseren.

Medio april is de nieuwe SPUK-regeling Sport 2024-2025 gepubliceerd. Een belangrijke wijziging in deze regeling ten opzichte van de eerdere regeling (2019-2023) is dat gemeenten het btw-nadeel op de overheadkosten van de gemeente (welke verrekend worden via een zogenoemd mengpercentage) niet meer kunnen meenemen in de subsidieregeling, terwijl dat voorheen wel kon.
Om dit nadeel te verzachten heeft het ministerie van VWS het uitkeringspercentage van 17,5% naar 18% opgehoogd van de kosten inclusief btw die wel nog in aanmerking komen voor de SPUK Sport.

Gemeenten passen met betrekking tot de btw op algemene kosten (bedrijfsvoering) een zogenaamd mengpercentage toe. Met de belastingdienst is de berekeningsmethodiek van dit percentage afgesproken voor gemeente Arnhem.
Voor Arnhem leidt de nieuwe regeling tot een fors financieel nadeel, omdat Arnhem in tegenstelling tot andere gemeentes relatief veel btw op gemengde kosten in rekening gebracht krijgt (o.a. via De Connectie), waardoor het aandeel sport in het mengpercentage hoog is. Wanneer de activiteiten binnen de gemeente zelf zouden zijn uitgevoerd, dan zou een groot deel niet belast zijn met btw  en is er sprake van interne loonkosten.

In de regeling is een hardheidsclausule opgenomen, echter de kans op een succesvol beroep op deze clausule wordt als laag ingeschat. Gelet op het financiële nadeel gaan wij hier wel een beroep op doen.
Medio 2024 wordt het mengpercentage opnieuw berekend en wellicht zit daar nog een mogelijkheid om het aandeel te verlagen.

De huidige regeling van SPUK Sport loopt tot en met 2025. Het ministerie van VWS onderzoekt samen met belanghebbenden hoe gemeenten vanaf 2026 gecompenseerd kunnen worden voor het btw-verlies op sportuitgaven.

Vooralsnog is er sprake van een financieel nadeel van ruim € 700k voor de jaren 2024 en 2025. Voor de afwikkeling van 2023 zijn we nog in afwachting van de vaststelling, waardoor het financieel effect van de maatregel in 2024 mogelijk gedempt wordt.

Voordeel Brede Spuk en seniorenbeweging via Brede Spuk
Binnen het programma gezondheid zijn er incidenteel middelen toegekend vanuit Gezond en Actief Leven Akkoord. De Brede Spuk heeft een looptijd tot 2026, waardoor er incidenteel bestedingen ten laste van de Spuk gebracht kunnen. Dat betekent dat er binnen het begrotingsprogramma middelen vrij kunnen vallen zonder dat het effect heeft op beleid en uitvoering.

VGGM resultaatbestemming 2023
Dit betreft het resultaat van de gemeenschappelijke regeling VGGM over het jaar 2023 dat in het boekjaar 2024 wordt ontvangen. In 2023 is een positief resultaat behaald van € 1,7 miljoen waardoor we een teruggave voor de gemeente Arnhem van € 441.000 verwachten. Het voordeel valt zowel op begrotingsprogramma S01 Veiligheid (€ 249.000) als op S09 Gezondheid en sport (€ 192.000). Het gehele voordeel valt vrij naar de algemene middelen.

Voordeel sportbedrijf
Voor 2024 is het risico op een exploitatietekort inmiddels afgedekt met een incidentele raming in de begroting van 2024 en vanuit het Sportbedrijf is aangegeven dat € 650.000 aan subsidie niet verleend hoeft te worden. Dit is een incidenteel voordeel op de Arnhemse begroting, waarvan € 150.000 dient als dekking voor de motie Jongerenraad.

Deze pagina is gebouwd op 09/24/2024 08:39:23 met de export van 09/24/2024 08:29:21