Financiële afwijkingen
In onderstaande tabel worden de afwijkingen tussen de begroting en Turap 2 toegelicht.
Begroting | Afwijking | Prognose | ||||||||
Stand Juli | Turap 2 | Turap 2 | ||||||||
2024 | ||||||||||
Bedragen x € 1.000 | ||||||||||
Middelen | ||||||||||
Lasten | 60.109 | -2.875 | 57.234 | |||||||
Baten | 51.717 | 300 | 52.017 | |||||||
Saldo lasten en baten | -8.392 | 3.175 | -5.217 | |||||||
Toevoegingen aan reserves | 9.785 | 0 | 9.785 | |||||||
Onttrekkingen aan reserves | 16.902 | 0 | 16.902 | |||||||
Saldo toevoegingen en onttrekkingen | 7.117 | 0 | 7.117 | |||||||
Prognose resultaat | -1.275 | 3.175 | 1.900 | |||||||
Onderwerp | Totale | V/N | Toelichting | T1 | I/S | AR/ | B | |||
afwijking | BR | |||||||||
(x €1.000) | ||||||||||
Lasten | -2.875 | V | ||||||||
Openbare ruimte | 800 | N | Kosten lachgascilinders | J | S | AR | J | |||
Afval | 80 | N | Kosten ruimen fietsen | J | S | AR | J | |||
Dierenwelzijn en biodiversiteit | 50 | N | Dierentehuis (23M104) | J | S | AR | J | |||
Wonen | 12 | N | Gemeentefonds Meicirculaire - GF DU NPAO | N | S | AR | J | |||
Openbare ruimte | -21 | V | Bijdrage energiekosten eigen gebruik | N | I | AR | J | |||
Groen en klimaatadaptie in de stad | -100 | V | Dekking Natuurcentrum (Molenplaats): Projectbudget Poort naar de Veluwe | J | I | AR | J | |||
Natuur en stadsparken | -105 | V | Dekking Natuurcentrum (Molenplaats): Bossen en Parken/Natuur | J | S | AR | J | |||
Afval | -660 | V | Afval Grof vuil ophalen aan huis | J | I | AR | J | |||
Wonen | -900 | V | Inzet middelen huisvesting bijzondere doelgroepen | JB | I | AR | J | |||
Groen en klimaatadaptie in de stad | -2.031 | V | Gebiedsontwikkeling Spoorzone Arnhem Oost | N | I | BR | J | |||
Baten | 300 | V | ||||||||
Afval | 400 | V | Opbrengsten afvalstoffenheffing | J | I | AR | J | |||
Openbare ruimte | -100 | N | Opbrengstdaling scheepvaartsrechten | J | I | AR | J | |||
Toevoegingen aan reserves | 0 | |||||||||
Onttrekkingen aan reserves | 0 |
Kosten lachgascilinders
Lachgascilinders leveren een veiligheidsgevaar op tijdens inzameling en verwerking en veroorzaken explosies met veel schade in de verbrandingsoven. Op basis daarvan hebben zowel de verwerker van het afval als de inzamelaar in 2023 aangegeven het Arnhemse afval niet langer te kunnen accepteren met de huidige hoeveelheden lachgas. Er is door het Rijk een verbod ingesteld op lachgas, waardoor het statiegeldsysteem is komen te vervallen. In oktober 2023 heeft het college een set van maatregelen vastgesteld waarmee we de urgente situatie rondom lachgascilinders in het afval, zo goed mogelijk in banen leiden. Daarmee is gestart met een voorsorteringslag waardoor het afval nog verwerkt kon worden. Inmiddels is er in de afgelopen maanden een duidelijker beeld gekomen over de aantallen lachgascilinders in het afval en in de buitenruimte. De urgentie van dit probleem was en blijft hoog waarvoor in 2024 extra kosten van € 800.000 gemaakt moeten worden.
Kosten ruimen fietsen
Er is behoefte aan meer en vooral structurele handhaving met betrekking tot geparkeerde fietsen. Daarom wordt per 2025 het fietsruimen ondergebracht bij de nieuwe parkeerdienstverlener en hebben we een fietsruimploeg. De kosten hiervan bedragen € 80.000 structureel vanaf het jaar 2024 en kunnen vanaf 2025 worden betrokken bij de afvalstoffenheffing.
Dierentehuis
Eind 2023 is een langjarige overeenkomst aangegaan met het Dierentehuis Arnhem e.o (SDA) waarbij tevens de afspraken over het gezamenlijk opdrachtgeverschap tussen de gemeenten is vastgelegd.
In Arnhem en de regio is gekozen voor verbetering van de opvang van dieren in vergelijking tot de bestaande opzet met een verouderd gebouw. Dit leidt onvermijdelijk tot meerkosten. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door rentestijging en kostenstijgingen in de bouw en de noodzaak om meer beroepskrachten in te zetten. Op basis van de begroting en de jaarrekening en in overleg met SDA wordt de te betalen vergoeding aan SDA jaarlijks gezamenlijk vastgesteld. Gebaseerd op de begroting 2023-2026 van SDA betekent dit een stijging van de kosten ten opzichte van het beschikbare budget met € 50.000 in 2024.
Gemeentefonds Meicirculaire - GF DU NPAO
DU Ex ante Impact analyse Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid (€ 12.000 in 2024): In het kader van het interbestuurlijke programma Leefbaarheid en Veiligheid is voor elke gemeente dit bedrag beschikbaar per Stedelijk Focusgebied. De baten zijn verwerkt in het voordeel op het gemeentefonds op S00, de lasten worden in dit programma gerealiseerd.
Bijdrage energiekosten eigen gebruik
Zie voor toelichting programma S00.
Dekking Natuurcentrum (Molenplaats): Bossen en Parken/Natuur, Projectbudget naar de Veluwe
Zie voor toelichting programma S04.
Afval Grof vuil ophalen aan huis
Inwoners hebben de mogelijkheid om grofvuil aan te bieden op onze afvalbrengstations. In 2024 wordt voor het tweede jaar aan inwoners bij wijze van proef de mogelijkheid geboden om daarnaast ook twee maal per jaar een afspraak te maken om gratis grofvuil aan huis op te laten halen door onze inzamelaar.
Bij het opstellen van de begroting 2024 is daarom rekening gehouden met een stijging van de kosten.
Enerzijds doordat inzameling aan huis duurder is dan via de afvalbrengstations; anderzijds omdat door de
mogelijkheid van gratis afspraken een hoger totaalvolume van grofvuil werd verwacht. Tot nog toe zien we echter dat het aantal afspraken aan huis en de daarmee gepaard gaande kosten lager zijn dan begroot. Ook zien we dat er voornamelijk sprake is een verschuiving van het aanbiedgedrag, waarbij inwoners nu meer kiezen voor de gratis afspraak in plaats van het aanbieden op de afvalbrengstations.
In totaal is er geen sprake van een toename van de hoeveelheid grofvuil, en dus ook geen toename van de verwerkingskosten op dit punt (was wel begroot). Per saldo verwachten we eind 2024 € 660.000 over te houden.
Inzet middelen huisvesting bijzondere doelgroepen
In de begroting 2024 is de ambitie benoemd om het aantal passende en betaalbare woningen voor bijzondere doelgroepen verder uit te breiden. Voor 2024 tot en met 2027 is jaarlijks 1,5 miljoen beschikbaar. In 2024 is circa € 600.000 besteed, het resterende gedeelte van € 900.000 kan vrijvallen ten gunste van de algemene middelen.
Gebiedsontwikkeling Spoorzone Arnhem Oost
Zie voor toelichting programma S11.
Opbrengsten afvalstoffenheffing
In de begroting is een bedrag van € 400.000 opgenomen ter dekking van de kosten van vermindering van aanslagen afvalstoffenheffing. Verminderingen worden voornamelijk toegekend naar aanleiding van verhuizingen buiten de gemeente. In dat geval wordt de aanslag verminderd voor het aantal maanden dat men niet meer in Arnhem woont. Aan de nieuwe bewoner wordt voor de resterende maanden van het jaar weer een aanslag opgelegd. De betreffende maanden zitten hierdoor dubbel in de opbrengsten en de verminderingen moeten gezien worden als een correctie op de opbrengsten (negatieve opbrengsten). In de begroting is wel een bedrag opgenomen voor de kosten van vermindering, maar niet voor de dubbele opbrengsten. Hierdoor ontstaat in de realisatie voor 2024 een verwacht voordeel van € 400.000. Voor 2025 en verder zal bij de tariefberekening worden uitgegaan van de met bezwaar gesaldeerde opbrengsten, waardoor een afwijking met deze oorzaak niet meer ontstaat.
Opbrengstdaling scheepvaartrechten
In de Begroting 2024 is in de opbrengsten scheepvaartrechten geen rekening gehouden met de sluiting van de Rijnkade omdat er bij het opstellen van de Begroting nog vanuit werd gegaan dat we de cruisevaart konden ontvangen op de Nieuwe Kade. Er zijn echter geen alternatieve mogelijkheden om de cruisevaart gedurende de vernieuwing van de Rijnkade elders in Arnhem te faciliteren waardoor er een opbrengstdaling van € 100.000 wordt verwacht. Hierover worden gesprekken gevoerd met het COA.