Beter openbaar vervoer in de stad, de regio en naar de Randstad en Duitsland

We lobbyen met betrekking tot het spoordossier en het lokale en regionale openbaar vervoer

We lobbyen met betrekking tot het spoordossier en het lokale en regionale openbaar vervoer

Beter openbaar vervoer in de stad, de regio en naar de Randstad en Duitsland

We lobbyen met betrekking tot het spoordossier en het lokale en regionale openbaar vervoer

Turap 2

We hebben het afgelopen jaar veel contact gehad met onze partners rondom het spoor.

  • Zo heeft het ministerie de MIRT-verkenning Spoorknoop Arnhem Oost voorbereid en zijn wij daarbij betrokken;
  • Hebben we intensief contact gehad met Rijk, ProRail en NS over de uitplaatsing van het spooremplacement ten behoeve van woningbouw in de spoorzone Arnhem Oost;
  • Zijn we via de GMR aangehaakt op de ontwikkelingen rondom de goederenroutering richting Noordoost Nederland
  • Is het MIRT-onderzoek van de spoorverbinding Utrecht-Arnhem-Duitse grens weer voorbereid en zijn wij daarbij betrokken.

Daarnaast hebben we contact met ProRail en NS gehad over (toekomstige) verbindingen naar het buitenland via Arnhem.

We hebben weer actief gelobbyd voor het openbaar vervoer per bus. We hebben diverse brieven gestuurd aan PS en GS over de noodzaak om te investeren in infrastructuur en exploitatie van het openbaar vervoer.  Daarnaast hebben we pro-actief input geleverd aan de programma van eisen voor de nieuwe OV-concessie. Naast deze brieven, lobbyen we op ambtelijk en bestuurlijk niveau voor investeringen in infra en exploitatie van het OV. Dat lobbyen doen we niet alleen, maar samen met onze buurgemeente Nijmegen en de regio’s: GMR en Foodvalley. Een gezamenlijk product hiervan is bijvoorbeeld de Position Paper en de Netwerkambitiekaart. Een gezamenlijke visie op het openbaar vervoer in onze regio’s.

Begroting 2024

We werken dit jaar aan de volgende zaken:

  • MIRT verkenning Spoorknoop Arnhem Oost;
  • Uitplaatsing spooremplacement ten behoeve van woningbouw;
  • Goederenroutering (onderzoek nut en noodzaak);
  • Een integrale gebiedsontwikkeling A12-corridor Utrecht-Arnhem-Duitse grens.

Daarnaast blijven we lobbyen voor een betere ICE verbinding.

Deze pagina is gebouwd op 09/24/2024 08:39:23 met de export van 09/24/2024 08:29:21