We leggen schoolzones aan
Een betere verkeersveiligheid |
---|
We pakken verkeersonveilige locaties aan |
Turap 2 |
We hebben de afgelopen periode gewerkt aan de derde tranche ‘Aanpak verkeersonveiligheid’ (SPV, Strategisch Plan Verkeersveiligheid, incl. financiële bijdrage vanuit het Rijk). Deze voorbereidingen zijn toegespitst op locaties met meerdere ongevallen in de afgelopen jaren en/of subjectieve verkeersonveiligheidsklachten. Voor de locaties met meerdere ongevallen maken we wederom gebruik van de top-10 meest verkeersonveilige locaties op het Arnhemse wegennet. Naast het SPV zijn we betrokken bij een initiatief vanuit het Rijk om landelijk meer sturing te kunnen geven op concrete verkeersveiligheidmaatregelen en acties. Hierbij kan gedacht worden aan meer inzet op handhaving, meer bewustwording (o.a. alcohol en verkeer, afleiding in het verkeer, jongeren en ouderen in het verkeer, et cetera) en meer vergevingsgezinde infrastructuur. De verwachting is dat voor het einde van het jaar een lijst met maatregelen en acties vanuit het Rijk beschikbaar wordt vastgesteld die landelijk uitgerold gaat worden ter bevordering van de verkeersonveiligheidaanpak. We kunnen hiermee beter grip krijgen m.b.t. richting en aanpak verkeersonveiligheid. Met betrekking tot meer grip en sturing vanuit het Rijk hebben we ons aangemeld voor de petitie aan de Tweede Kamer: ‘Oproep tot landelijke maatregelen tegen opgevoerde fatbikes’. Op dit moment gaat het om 60 gemeenten (was 50 gemeenten), de Fietsersbond, Artsen voor Veilig Fietsen, NVSHA en VeiligheidNL. De bal ligt nu bij het ministerie om de petitie van een reactie te voorzien en voorstellen te doen richting de Kamer. De verwachting is dat dit na de zomer zal zijn. De gemeente Arnhem heeft m.b.t. deze petitie contact met de gemeenten Amsterdam en Haarlem. |
Begroting 2024 |
We bekijken wederom de top-10 meest verkeersonveilige punten op het Arnhemse wegennet. Deze locaties worden geanalyseerd en er worden verbetervoorstellen gedaan om de locaties veiliger te maken. Indien technisch en financieel haalbaar worden deze locaties aangepast. Er wordt hierbij zowel naar de objectief verkeersonveilige locaties als de subjectief verkeersonveilige locaties gekeken. Daarnaast gaan we de schoolomgevingen veiliger maken en leveren we een bijdrage aan de verkeerseducatie. |