Arnhemmers met dezelfde talenten hebben dezelfde kansen

Meer Arnhemse kinderen hebben een goede startpositie op school

Meer Arnhemse kinderen hebben een goede startpositie op school

Meer Arnhemse kinderen hebben een goede startpositie op school

Turap 2

Zowel landelijk als in Arnhem zien we steeds meer kinderen met een taal of  ontwikkelachterstand instromen in het basisonderwijs. In Arnhem zijn alle kinderen welkom op locaties voor voorschoolse educatie, maar niet alle kinderen die dit nodig hebben maken hier gebruik van. We blijven ons inzetten op het bereiken van ouders en het toeleiden van kinderen naar deze plekken.

Kinderen die onverhoopt instromen met een achterstand instromen bieden we extra ondersteuning. Op alle 25 OKB (onderwijskansenbeleid) scholen is extra ondersteuning aanwezig.

We werken in 2024 aan een plan van aanpak Thuiszitters waarmee we (dreigende) thuiszitters nog beter in beeld krijgen en houden door regieafspraken tussen de veelheid aan betrokken stakeholders. Specifiek voor hoog- en andersbegaafden maakten we een plan van aanpak. We werken in 2024 en 2025 aan de uitvoering hiervan.

Wat betreft de krapte op de arbeidsmarkt in de kinderopvang en in het onderwijs trekken we samen op met onze partners in het laten zien van Arnhem als aantrekkelijke stad om te werken in deze sectoren. In 2024 werken we deze plannen uit. Goede leraren, pedagogische medewerkers en anderen in en om school en opvang zijn voorwaardelijk om kinderen een goede start te geven.

De rijke schooldag is ontwikkeling voor zowel scholen in de Arnhem Oost wijken als de OKB scholen in de andere wijken van Arnhem.

Het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs 2024-2039 beschrijft voor de komende 16 jaar voor het primair, voortgezet en speciaal onderwijs het pad naar vervanging en renovatie van de huidige schoollocaties. Dit plan is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met de onderwijsbesturen. Het plan helpt ons om het Arnhemse onderwijsveld de best mogelijke faciliteiten te bieden, zodat de onderwijspartners in staat zijn om onze kinderen en jongeren optimaal te kunnen faciliteren in hun
ontwikkeling, vanaf het begin.

Begroting 2024

Investeringen in de eerste levensjaren van een kind zijn essentieel voor de verdere ontwikkeling.
Kinderen met een achterstand worden zo vroeg mogelijk gesignaleerd en goed voorbereid op het reguliere onderwijs. Dit gebeurt in de voorschoolse periode in de peuterspeelzalen en de kinderopvang. Deze locaties zijn inclusieve locaties, alle kinderen zijn welkom en krijgen er een passend aanbod.

Als kinderen onverhoopt toch met een achterstand aan het onderwijs beginnen, wordt extra ondersteuning geboden om de onderwijskansen van deze kinderen te vergroten. Ook voor hoog- en andersbegaafden en anderstalige kinderen is het belangrijk dat er voldoende passend onderwijsaanbod is in of in de buurt van Arnhem. Dit sluit aan bij de rijke schooldag en de ontwikkelingen voor een pedagogische wijk. Daarbij is het ook belangrijk dat de schoolgebouwen van goede kwaliteit en passend zijn.

Deze pagina is gebouwd op 09/24/2024 08:39:23 met de export van 09/24/2024 08:29:21