Samenhangende aanpak gezonde en veilige leefomgeving

Uitvoeren activiteiten luchtkwaliteit

Uitvoeren activiteiten luchtkwaliteit

Samenhangende aanpak gezonde en veilige leefomgeving

Uitvoeren activiteiten luchtkwaliteit

Turap 2

In juni 2024 is de geupdate Luchtagenda 2024-2030 door het College goedgekeurd met enkele tekstsuggesties ten aanzien van de regeling sanering rookkanalen. De ontwikkeling van de luchtkwaliteit laat een goede neergaande beweging zien. We zitten inmiddels onder de huidige grenswaarden van de EU maar nog niet onder alle SLA grenswaarden. Bovendien komt de EU binnenkort met een richtlijn met strengere luchtkwaliteitsnormen voor 2030 en heeft de WHO in 2021 zeer strenge langere termijn advieswaarden gepubliceerd. Dit zorgt ervoor we ons moeten blijven inspannen om de huidige luchtdoelen voor 2030 te behalen (hetgeen zeer waarschijnlijk gaat lukken) en moeten bezinnen op hetgeen er mogelijk extra nodig is om de nieuwe doelen te behalen.  

Belangrijke winst voor onze luchtkwaliteit zit bij mobiliteit. Het plan sluit daarom aan bij de mobiliteitsvisie. We hebben een ambitieuze milieuzone ingesteld en zijn voornemens deze aan te scherpen zo veel mogelijk in harmonie met de zero emissie zone stadslogistiek (o.a. zelfde ingangsdatum en gebied). Het duurzame mobiliteitsplan gaat een belangrijke bijdrage leveren aan een schonere lucht.

Huidige maatregelen in de Luchtagenda met betrekking tot houtstook zijn tot nu toe met name gericht op voorlichting geven. Arnhem doet mee met de landelijke subsidieregeling voor het onklaar maken van rookkanalen om overlast door houtstook tegen te gaan. Naar verwachting zal deze regeling in 2024 worden ingevoerd (zie Begroting 2024). Wij maken tevens gebruik van de Specifieke Uitkering van het Schone Lucht Akkoord om subsidieregelingen op te zetten voor het slopen en vervangen van oude brom- en snorfietsen.

Begroting 2024

In februari 2019 is de uitvoeringsagenda luchtkwaliteit (Luchtagenda) door de raad vastgesteld. De Luchtagenda geeft invulling aan het verminderen van stikstof en fijnstof in de stad, en heeft impact op de uitstoot van CO2, met onder andere een milieuzone, het stimuleren van elektrisch (deel)vervoer en duurzame stadslogistiek.
Ook bevat de Luchtagenda maatregelen om overlast door particuliere houtstook te voorkomen/ verminderen.

Binnen het landelijke Schone Lucht Akkoord zijn we actief deelnemer binnen de themagroep Mobiele Werktuigen, de themagroep Particuliere Houtstook en de themagroep Participatie en Citizen science.
In de Arnhemse omgevingsvisie is de ambitie uitgesproken om de WHO-normen te benaderen. De nieuwe (2021) advieswaarden van de WHO zijn dermate laag, dat deze niet realistisch zijn voor Nederland. De achtergrondvervuiling vanuit het buitenland alleen al zorgt ervoor dat we boven die norm zitten. Momenteel wordt door het RIVM onderzocht hoe de nieuwe WHO-waarden bij het Schone Lucht Akkoord kunnen worden betrokken. Dit haalbaarheidsonderzoek wordt naar verwachting eind dit jaar opgeleverd.

De ambities uit de recent vastgestelde Arnhemse omgevingsvisie worden uitgewerkt in het Plan Gezonde Leefomgeving, waarmee we een gezonde leefomgeving willen beschermen en waar mogelijk verbeteren.

Naast het meten van stikstofdioxide (NO2) en fijn stof (PM10) zal het meetnet uitgebreid worden met een aantal fijn stof (PM2,5) meters. Wel zetten we komende periode als Arnhem extra in op de subsidieregeling om schoorstenen en kachels te laten verwijderen.
We werken samen met regiogemeenten, provincie en het Rijk.

Deze pagina is gebouwd op 09/24/2024 08:39:23 met de export van 09/24/2024 08:29:21