Een milieu- en gebruiksvriendelijke afvalinzameling

Arnhem Schoner

Arnhem Schoner

Reductie hoeveelheid restafval

Turap 2

Zoals reeds in Turap 1 gemeld zijn er een aantal ontwikkelingen die van invloed zijn op het financiële beeld van de afvalinzameling. Deze zijn echter nog niet in de begroting verwerkt en worden daarom bij de financiële afwijkingen nogmaals genoemd. Dit betreft:
Kosten lachgascilinders, Afval Grof vuil ophalen aan huis, Opbrengsten afvalstoffenheffing, Kosten ruimen fietsen.

Met betrekking tot de gestelde doelen kan het volgende worden gemeld:
• Jaarlijks 15% minder fijn huishoudelijk restafval ten opzichte van 2019 (toen was het 201 kg per inwoner) ligt niet op koers. De ingezette maatregelen leveren (nog) niet het gewenste resultaat op. De gemiddelde hoeveelheid restafval ligt op dit moment rond de 210 kg per inwoner per jaar.
• PBD(Plastic, Blik, Drankenkartons) maximaal 30% afkeur ligt op koers.Traject ter verbetering kwaliteit PBD is ingezet met als resultaat dat we in het vierde kwartaal van 2023 en het eerste kwartaal van 2024 de doelstelling van 70% goedkeur halen (zie rapportage eerste kwartaal 2024).  
• Afvalstoffenheffing 95% kostendekkend ligt op koers.

In verband met het burgerberaad afval dat begon in maart 2024, hebben wij ervoor gekozen om geen bijeenkomst van de klankbordgroep te organiseren na juli 2023 om te voorkomen dat deze twee sporen die inhoudelijk sterk op elkaar lijken, door elkaar lopen. Eind 2023 is de klankbordgroep wel geraadpleegd in het kader van de Evaluatie Afvalbeleid die wij uit hebben laten voeren. Eén van de adviezen van het burgerberaad afval is om een klankbordgroep op te zetten vanuit het burgerberaad. We bekijken in 2025 hoe we de klankbordgroep afval vanuit de Afvalkoers 2022-2026 Arnhem Schoner en de klankbordgroep vanuit het burgerberaad kunnen combineren.

In 2024 hebben toezichthouders afval bedrijven bezocht en hen geïnformeerd over hun plicht met betrekking tot afvalcontracten. In 2025 gaan we met afvalcoaches en toezichthouders bedrijven bezoeken om ze verder te informeren over afvalcontracten en de verplichting uit de APV voor bedrijven om ook de omgeving schoon te houden.

Na het grotendeels oplossen van de toegankelijkheid van GFE-containers voor mensen in een hand-geduwde rolstoel, beginnen we in 2025 na afronding van de aanbesteding voor een nieuw type container met de uitrol van een stadsdekkend netwerk van GFE-verzamelcontainers. We kunnen dan stoppen met de inzameling van GFE via citybins en zo een toegankelijkere manier van GFE-inzameling bieden die moet leiden tot meer gescheiden GFE en minder restafval.

Begroting 2024

Het is de ambitie om de hoeveelheid restafval die verbrand moet worden naar beneden te brengen. We hebben de afgelopen jaren aangetoond dat er op het gebied van afvalscheiding en reductie van het restafval en het verbeteren van de kwaliteit van de gescheiden ingezamelde stromen, nog veel mogelijk is. Het verder verbeteren van het gescheiden inzamelen van GFT-/GFE-afval, zowel bij laagbouw als bij hoogbouw, biedt nog het nodige perspectief. Daarnaast blijft het voorkomen van afkeur door de bijmenging van ander afval in het gescheiden ingezamelde PBD-afval (Plastic, Blik en Drankenkartons) een belangrijk doel waarmee een de reductie van het aantal kilo’s restafval gerealiseerd kan worden. Ook wordt verwacht dat de landelijke invoering van producentenverantwoordelijkheid voor textiel en de intensivering die we op textielinzameling gaan plegen, leidt tot een betere scheiding van deze stroom en daarmee een vermindering van de hoeveelheid restafval.

De afvalstoffenheffing is nu voor 84 procent kostendekkend. Dat betekent dat er geld uit de algemene middelen wordt ingezet om afvalverwerking te betalen. Wij vinden het logisch dat de kosten van afvalverwerking gedragen worden door de gebruikers en dat de heffing zoveel als mogelijk kostendekkend is. Daarom verhogen we de heffing de komende 4 jaar stapsgewijs naar 95 procent kostendekkendheid.

In 2022 hebben we per inwoner 207 kilogram restafval ingezameld. Op 15 juni 2022 heeft de raad de Afvalkoers 2022-2026 vastgesteld. Hierin staat beschreven op welke manier we streven naar minder restafval per inwoner. Over de uitvoering van de Afvalkoers wordt de gemeenteraad op de hoogte gehouden via de kwartaalrapportages Afval. Hier vindt u de meest recente rapportage.
Sinds de vaststelling van Arnhem Schoner hebben we aan de Afvalkoers als volgt uitvoering gegeven:

  • Invoering van de Ja/Ja sticker is voorbereid en deze is er vanaf 6 juli 2023.
  • Traject verbetering kwaliteit PBD is ingezet met bemoedigende resultaten (zie rapportage eerste kwartaal 2023).
  • Instellen van een klankbordgroep met de eerste bijeenkomst in december 2022 en tweede in juli 2023.
  • Er zijn stappen gezet met onze toezichthouders op het oneigenlijk gebruik van ondergrondse containers door bedrijven en het aanspreken van die bedrijven op het schoonhouden van hun directe omgeving.
  • Een onderzoek naar Groente-, Fruit- en Etensresten (GFE) verzamelcontainers loopt, inclusief een onderzoek naar de toegankelijkheid van deze containers zodat we tot een succesvolle uitrol kunnen komen.  Het tijdspad hiervoor is afhankelijk van de uitkomst van dit traject en eventueel een aanbestedingstraject voor toegankelijkere containers.

Deze pagina is gebouwd op 09/24/2024 08:39:23 met de export van 09/24/2024 08:29:21