Arnhem: dienstverlenend en herkenbaar - Arnhem blijft zich inzetten voor verbetering van de (digitale) dienstverlening aan haar inwoners en ondernemers
Arnhem: dienstverlenend en herkenbaar - Arnhem blijft zich inzetten voor verbetering van de (digitale) dienstverlening aan haar inwoners en ondernemers |
---|
Turap 2 |
Inwoners kunnen voor steeds meer zaken die zij met de gemeente regelen terecht op de website, zoals voor de geboorteaangifte of vermissing van reisdocumenten. We zijn daarnaast fysiek aanwezig op meerdere locaties. Voor de meest gevraagde producten, zoals reisdocumenten en rijbewijzen, kunnen inwoners terecht in het Stadhuis en bij Loket Zuid. Dak- en thuisloze mensen ondersteunen we onder andere bij het aanvragen van een briefadres op locatie in het DAK. En we dragen als gemeente Arnhem bij aan de landelijk inschrijving van statushouders en asielzoekers door de BRP-inschrijfstraat in Zevenaar te bemensen. In 2024 zijn we gestart met het automatische klanttevredenheidsonderzoek. Iedereen die een afspraak heeft gehad aan een van de balies van Burgerzaken, krijgt automatisch per mail een uitnodiging om een reactie te geven op de geboden dienstverlening. Op deze manier monitoren we de klanttevredenheid en kunnen we onze dienstverlening zo nodig aanscherpen. Ongeveer 20% van de inwoners maakt gebruik van deze mogelijkheid. Dit heeft bijvoorbeeld geleid tot verbetering van teksten op de website en afstemming met fotografen over de (kwaliteit) van pasfoto’s. |
Begroting 2024 |
We zorgen ervoor dat informatie online beschikbaar is en dat waar wettelijk mogelijk producten digitaal kunnen worden aangevraagd. De afhandeling van deze aanvragen gaan we steeds verder automatiseren. Niet iedereen is echter even digitaal vaardig. Voor iedereen blijft het mogelijk om met de gemeente zaken fysiek te regelen, al dan niet met ondersteuning van een ambtenaar. Daarnaast wordt voor inwoners en ondernemers met partners in de stad ondersteuning georganiseerd of worden alternatieve kanalen geboden. Het streven is te voldoen aan de kwaliteitsnormen van het Rijk en aan de wens dat inwoners en ondernemers tevreden zijn over deze dienstverlening. |